Kamiony a dálnice – pláč nad nesprávným hrobem
Vláda a její ministři dopravy vidí řešení pouze v opravách a dovybavení dálnic existujících, především D1, a kýženou výstavbou nových úseků (bohužel sumárně rychlostí v km/rok).
Chybí ji však koncepce a rozpočtové prostředky na toto, v podstatě jen extenzivní řešení, přehlížející negativní dopady stále rostoucí kamionové přepravy na životní prostředí.
Již k datu 24. 10. 2008/7:58, jsem na trinkewitz.blog.idnes.cz publikoval blog Kamiony jsou pohromou, kde jsem navrhoval řešení našich přetížených dálnic, šetrné k životnímu prostředí, zejména omezením emise CO2 a mikročástic a hluku. Později, k datu 10. 3. 2016, jsem publikoval další blog Kamiony über alles, kde jsem navrhoval řešení, které si zde dovolím opakovat:
Vláda by do svého programu, místo investování do dálnic, měla zařadit omezení dálkové kamionové dopravy a její převedení na elektrifikovanou železnici.
Za dnešní situace se výrobcům i obchodníkům vyplácí převážet produkty z jejich teritoria napříč kontinentem a prodávat je v jiném teritoriu, kde se shodné produkty také vyrábějí a přepravují se zase opačným směrem. A přepravci a jejich dodavatelé si užívají růstu tržeb a zisků a jejich vlády se mohou pyšnit růstem HDP a zaměstnanosti.
Nejlepší cestou, jak tomu čelit, by bylo zavedení nové ekologické daně v celé Evropské unii. Spočívala by v tom, že dosavadní daňový a poplatkový systém by byl v zásadě zachován, ale pouze do limitovaného dojezdu kamionu, např. 500 km. Při překročení této hranice by měla nastoupit ekologická daň za ujetý „tunokilometr“. Její výše by měla být vypočtena např. jako rovná provozním nákladům přepravy; takže v tom případě by je zvyšovala na dvojnásobek. Dlouhé přepravy by tedy nebyly zakázány, ale záleželo by na svobodném rozhodnutí přepravců, jestli se jim překročení limitu vyplatí. Kdyby se v praxi ukázalo, že dojezdový limit nebo výše daně nebyly „nasazené“ dobře, bylo by možno je kdykoli novelou upravit směrem nahoru nebo dolu. Asi tak, jako národní banky mění podle vývoje ekonomiky základní úrokové sazby.
Preference dopravy železniční by měla být podpořena zákonem nebo předpisem o povinném připojení větších výrobních podniků a logistických center (dle jejich přepravních výkonů) podnikovými vlečkami na železniční síť. Výstavba vleček by měla být podpořena dotacemi z rozpočtu na rozvoj dopravní infrastruktury.
Že nejsem osamocen se svými názory, svědčí stanovisko někdejšího ministra průmyslu Urbana, když komentoval skandál s falšováním údajů o emisích automobilů Volkswagen. Uvedl, že skutečné ekologické škody, napáchané díky nějakým machinacím s nastavením motorů, jsou ve srovnání s jednou cestou obří lodě Emma Maersk z Číny do Evropy banální. A stejně tak jsou banální ve srovnání s jednou zemědělskou sezónou nebo s jedním dnem provozu kamionové flotily.
Bohužel komisaři EU i naše vláda a parlament se řídí zájmy dálniční kamionové lobby a jejím lživými argumenty a činí, jak činí.
Zdeněk Trinkewitz
Koronavir, jsou opatření vlády dostatečná?
V nedělních pořadech V.Moravce účastníci diskutují o opatřeních vlády, která jsou podle jejich tvrzení dostatečná. O tom je možno úspěšně pochybovat. Jsem toho názoru, že nemluví pravdu.
Zdeněk Trinkewitz
CBC News oznamuje televizní přenos z britské vlastenecké demonstrace.
Na adres uvedené v textu vysílala televize CBC News pořad v uvedeném datu a času. Byť jde již jen o historii, může být pro nás i dnes zajímavý.
Zdeněk Trinkewitz
Je tato republika demokratická, nebo je oligarchií chamtivých psychopatů?
K napsání tohoto blogu mne vyprovokovaly oslavy výročí historického vzniku ČSR a z nich konkrétně udílení státních vyznamenání prezidentem Zemanem, doprovázeného jeho projevem, který byl pro mne prvním impulsem.
Zdeněk Trinkewitz
28. říjen a 17. listopad – čas k oslavám, nebo k bilancování?
Nikoli k oslavám, ale k bilancování! Vládnoucí „sestava“, ovládaná parlamentními partajemi je v nekončící politické krizi a bude se snažit udržet si své postavení dalšími populistickými sliby a čelit kritice nespokojených občanů.
Zdeněk Trinkewitz
MÁTE SLOVO s Jílkovou o ekologické zkáze světa
Na ČT 1 ve čtvrtek 17. října 2019 se polemizovalo, zda se svět řítí do ekologické sebezkázy, nebo jde jen o panické záchvaty pomatených vědců, nebo lidových ekologických aktivistů.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Jestli Rusko prolomí frontu, můžeme na Ukrajinu vyslat vojáky, zopakoval Macron
Francouzský prezident Emmanuel Macron opět připustil možnost vyslání západních pozemních jednotek...
Bezpečnostní úřad má nového šéfa. Čuřín chce víc digitalizace a méně prověrek
V Národním bezpečnostním úřadu (NBÚ) je podle nového šéfa Jana Čuřína prostor pro digitalizaci a...
POLITICKÝ DIÁŘ: O falešné hře Evropana Fialy a štoku navíc
Premium O tom, jak se za deset let změnil názor Petra Fialy na Evropskou unii či o debatě k důchodové...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, policie ničí barikády a zatýká
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 493
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1088x
Autor knihy SVĚDECTVÍ SOUČASNÍKA - nakladatelství MAREK BELZA, 2016 - výběr mé publicistiky 1978 až 2015
webová stránka: http://trinkewitz.cz
mail: trinkewitz.zdenek@seznam.cz