Bída filosofie v Česku 2017
Politická a ekonomická moc u druhu homo sapiens se od nejdávnějších jeho prvopočátku vyvíjela současně s vývojem názoru na podstatu jeho samého a přírody, ve které existuje.
Příslušníci druhu – lidé, postupně poznávali souvislosti a zákonitosti přírodních jevů a nejzkušenější kmetové a matróny lidských komunit postupně formulovali jejich kolektivní světový názor. Zcela přirozeně a bez výjimky to mohl být vždy pouze názor idealistický, založený na představách nadlidských bytostí a sil, které chod světa řídí podle své vůle. A tyto síly byly k člověku přívětivé i kruté. Člověk, aby si je naklonil, se k nim obracel s prosbami a přinášel jim dary a oběti. V lidských pospolitostech se postupně vydělili vedle bojovníků, lovců, pastevců, zemědělců a řemeslníků „teologové“ – šamani a kněží, kteří formulovali věrouky a náboženské rituály. A tento vývoj dospěl po tisíciletích vývoje ke vzniku nejrůznějších náboženských forem, věrouk a církví až do dnešního stavu.
Tento idealistický světový názor vyhovoval vždy a všude vladařům a vládnoucím společenským vrstvám, a ty proto náboženský výklad světa a růst církví a jejich majetků podporovaly, neboť učily, že moc vladařů a jejich vrchností je od Boha a lid jich proto musí být poslušný. Teprve pokrok ve vědeckém poznání světa, v éře novověkého osvícenství, vyvolal pochybnost o existenci boží a vznik světového názoru ateistického.
Ten byl, s postupujícím pokrokem vědeckého poznávaní přírodních zákonů celého známého vesmíru, nejdůsledněji a komplexně zformulován ve filosofii dialektického materialismu jeho průkopníky Karlem Marxem a Bedřichem Engelsem v druhé polovině 19-tého století. Na této filosofii je příznačné, že není strnulou soustavou neměnných dogmat a přírodních zákonů, ale že předpokládá jejich trvalé prohlubování v nikdy nekončícím procesu poznávání. Ve stručnosti říká, že: „ ... svět (objektivní realita) je poznatelný, ale nikdy nebude zcela poznaný“.
Tato filosofie, a s ní spojená emancipace světové populace lidstva, zcela zjevně nemůže vyhovovat oligarchiím vládnoucím světu. Ty mají své egoistické zájmy na udržování většiny „poddaných“ vrstev v nevědomosti a v povolném podřizování se „řádu života podle úradku božího“. Proto všemi prostředky výchovy, vzdělávání a informování „poddaných“ potlačují a znevažují filosofii materiální podstaty světa a poskytují maximální podporu filosofiím idealistickým a zejména teologiím a aktivitám církví.
U nás v Česku konkrétně je to patrné na nepřiměřeném podílu církevních pořadů na vysílacím čase veřejnoprávní České televize. Ale nejen v tom. Hladinu adrenalinu v krvi mi zvedl zpravodajský pořad, ve kterém „televizní dívenka“ informovala veřejnost o „vědeckém“ statistickém zjišťování korelace zločinnosti u „věřících“ a u ateistů. S výsledkem, že většina zločinců jsou ateisté (!!!) Při tom neřekla, kdo byl považován za věřícího, zda jen podle registrace, nebo podle skutečného praktikování náboženství. Předpokládám, že tento „výzkum“ byl zadán a proveden ve svatouškovsky protestantských USA, kde by měli mít (vedle Sicílie) zkušenost s italskými mafiány, kteří jsou zpravidla fanatickými katolíky, ale vraždí a znásilňují bez zábran a pak se z toho jdou vyzpovídat!
Naši akademičtí filosofové (Halík, Jan Sokol apod.) a katoličtí preláti roní krokodýlí slzy nad masovou absencí morálky u naší populace (včetně politické a podnikatelské „elity“) a příčinu toho spatřují v našem národním ateismu. Jakoby náboženská víra byla nevyhnutelnou podmínkou morálky a všichni ateisté (a zvláště marxisté) byli nutně nemorální!
Abych se vyhnul obvinění ze zavrhovaného marxismu, musím připomenout, že i koryfej antisocialismu Hayek považuje morálku za historicky vzniklý, neustále se vyvíjející a celospolečensky respektovaný souhrn pravidel harmonické společenské koexistence, a náboženskou víru do toho neplete! Lze citovat i jiné, starší filosofy:
Thomas Hobbes (1588 – 1679):
Řád a morálka spočívají na egoismu individuí, která ve vlastním zájmu dodržují
„společenskou smlouvu“.
G.W.F. Hegel (1816):
Stát je jednota obecné podstatné vůle a vůle subjektivní, a to je mravnost.
Zákony mravnosti nejsou nahodilé, nýbrž rozumnost sama.
Podstatou nového státu je, že je obecnost spojena s plnou svobodou zvláštnosti a
s blahobytem individuí, že tedy zájem rodiny a občanské společnosti nutno spojit se
státem. Jen tehdy, když oba momenty neztrácejí svou sílu, lze pokládat stát za
členěný a v pravdě organizovaný.
Před několika léty, po zániku spolku VOLNÁ MYŠLENKA, jsem se snažil založit Českou společnost pro etiku. Obeslal jsem řadu profesionálních vysokoškolských filosofů etiky a vyzval je k účasti. Dočkal jsem se však toho, že mi většinou vůbec neodpověděli, nebo tím, že etiku jenom vyučují a nemíní se angažovat společensky. Populární vysokoškolský učitel filosofie Jan Sokol se vymluvil na přetížení jinými úkoly. Kladně mi odpověděl pouze jeden (!!!) obeslaný - teolog!
Proto mluvím o BÍDĚ FILOSOFIE v Česku.
Zdeněk Trinkewitz
Koronavir, jsou opatření vlády dostatečná?
V nedělních pořadech V.Moravce účastníci diskutují o opatřeních vlády, která jsou podle jejich tvrzení dostatečná. O tom je možno úspěšně pochybovat. Jsem toho názoru, že nemluví pravdu.
Zdeněk Trinkewitz
CBC News oznamuje televizní přenos z britské vlastenecké demonstrace.
Na adres uvedené v textu vysílala televize CBC News pořad v uvedeném datu a času. Byť jde již jen o historii, může být pro nás i dnes zajímavý.
Zdeněk Trinkewitz
Je tato republika demokratická, nebo je oligarchií chamtivých psychopatů?
K napsání tohoto blogu mne vyprovokovaly oslavy výročí historického vzniku ČSR a z nich konkrétně udílení státních vyznamenání prezidentem Zemanem, doprovázeného jeho projevem, který byl pro mne prvním impulsem.
Zdeněk Trinkewitz
28. říjen a 17. listopad – čas k oslavám, nebo k bilancování?
Nikoli k oslavám, ale k bilancování! Vládnoucí „sestava“, ovládaná parlamentními partajemi je v nekončící politické krizi a bude se snažit udržet si své postavení dalšími populistickými sliby a čelit kritice nespokojených občanů.
Zdeněk Trinkewitz
MÁTE SLOVO s Jílkovou o ekologické zkáze světa
Na ČT 1 ve čtvrtek 17. října 2019 se polemizovalo, zda se svět řítí do ekologické sebezkázy, nebo jde jen o panické záchvaty pomatených vědců, nebo lidových ekologických aktivistů.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se
Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...
Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů
Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...
Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho
Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...
Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku
Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 493
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1088x
Autor knihy SVĚDECTVÍ SOUČASNÍKA - nakladatelství MAREK BELZA, 2016 - výběr mé publicistiky 1978 až 2015
webová stránka: http://trinkewitz.cz
mail: trinkewitz.zdenek@seznam.cz